Welkom
  • Dé referentie voor lifestyle & spiritualiteit in B & NL
  • Al jouw spirituele snuisterijen vind je bij Para-Astro
  • Al 30 jaar een vaste waarde inzake spirituele diensten

Lifestyle

Verstandig afslanken

Het voorjaar, met z'n heerlijk lentegevoel, kondigt zich bij de hedendaagse mens steeds vaker aan als een race rond een slankheidsideaal. Daar wordt handig op ingespeeld met telkens een nieuwe lading dieetboeken, variërend van ‘spiritueel afslanken’ (Nannet van der Ham), over de ‘Gabriel-methode’ (Jon Gabriel), waarbij je brein moet begrijpen waar je mee bezig bent, tot bij een ‘Hormoonbalansdieet’ (Ralph Moorman) en een vervolg op de methode van dr. Atkins, van uitgeverij de Kern. ‘Eet jezelf mooi slank en gelukkig’ van Amber Albarda doet een aanval op heel wat voedingsmiddelen, met bijbehorende tips hoe het dan wel moet.

Lifestyle foto: verstandig afslanken

Boeken en evenzoveel goeroes pretenderen allemaal het ultieme dieet voor jou te hebben uitgevonden, maar als je dit artikel aandachtig leest, hoop ik dat je beseft dat dit dieet helaas niet bestaat. Je kunt enkel spreken van verantwoord en gezond afslanken wanneer je de verschillende facetten bij elkaar optelt of wanneer je, met andere woorden, ‘holistisch’ te werk gaat. Alle nieuw verschenen boeken bij elkaar in één band zou een goed begin kunnen zijn!

BMI

In de reguliere geneeskunde wordt de BMI (Body Mass Index) gehanteerd om vast te stellen of je lichaamsgewicht wel in verhouding is met je lengte. Maar mocht je BMI hoger uitvallen dan de norm, raak dan niet meteen in paniek. De BMI mag dan wel in zwang zijn geraakt, het is helemaal geen betrouwbare maat voor overgewicht bij een welbepaald persoon. Individuele verschillen in lichaamsbouw worden namelijk niet bij de berekening in consideratie genomen (verhouding van spier-, bot- en vetweefsel). Het is slechts een indicatie, en het zegt eigenlijk niets over je persoonlijke gezondheidstoestand, want daar zijn, ik zou bijna zeggen gelukkig, veel meer factoren bij betrokken.

Gezond = slank?

Het constant switchen, met periodes van wel en periodes van niet diëten, kan ten koste gaan van de lichamelijke en de geestelijke gezondheid. Gezond en slank gaan niet altijd samen. Het kan bij vrouwen zelfs het hormonale systeem ontregelen, met lichamelijke klachten tot gevolg, maar onderschat ook de mentale gevolgen niet. Mocht dat in eerste instantie geen problemen vormen, dan wreekt overdadig diëten zich jaren later alsnog, vooral in een kwetsbare periode, bijvoorbeeld na een zwangerschap of in de overgangsjaren. Het lichaam laat immers niet ongestraft met zich sollen. Het fameuze 'jojo-effect' wijst op zichzelf al op instabiliteit en er hoeft niet zoveel meer te gebeuren of er is sprake van een ware crisis. Symptomen, die als ‘stress’ worden bestempeld, kunnen door al dat lijnen zowel ontstaan als in stand worden gehouden. En hierbij hebben we het hoegenaamd niet over de extreme vormen, zoals anorexia of boulimie, want dit is een problematiek die nog vele malen gecompliceerder is.

Een niet onbelangrijk facet in de wereld van de slanke lijn is de tijdsgeest en onze huidige welvaart. We eten meestal gewoon te veel, te vaak en te ‘rijk’, waardoor ons lichaam een flinke reserve aan vetten opslaat. Als dit het geval is en je wilt afvallen, kan je het beste werken met een richtlijn, vertrekkende van de hoeveelheid voedsel dat je eet en wat je eet. Stel een lijst op van een hele week, met inbegrip van een weekend, omdat je dan anders eet, en probeer het resultaat ervan op een nuchtere, objectieve manier te bekijken, zonder: “Ja, maar ik...”, want als je zo redeneert, kan je er beter helemaal niet aan beginnen.

Nauwkeurig opschrijven wat je eet, drinkt en uiteraard al wat je tussendoor snoept. Ook de hoeveelheid aangeven, want een kleine aardappel kan je niet vergelijken met een fameuze frietaardappel, laat staan een bord vol. Objectief blijven en van op een afstand naar jezelf kijken, maakt wel degelijk een verschil. Je kunt jezelf toch niet blijven belazeren? Een ervaren therapeut kan samen met jou je voedingslijst overlopen en jou op eventuele 'voedingsfouten' wijzen.

De meeste mensen zijn er zich niet van bewust dat bepaalde voedingsmiddelen wel degelijk schadelijk voor hen zijn. Besef goed, dat je niet in een tijdspanne van één maand een overgewicht creëert; en dus is het logisch dat je er ook niet in één maand van af kunt. Naast het overgewicht in ‘aangesnoept’ vet, moet er eveneens rekening worden gehouden met de hoeveelheid vastgehouden vocht. Hierop hebben zowel de stofwisseling als het hormonale systeem een grote impact. Eventuele cellulitis willen we ook graag in het concept van de schoonheidsidealen betrekken, alsook het uitzetten van het onderhuids bindweefsel tijdens het natuurlijke verouderingsproces. Wil je op een verantwoorde en lichaamsvriendelijke manier gewicht en omtrek verliezen, en ook nog een beetje lief voor jezelf blijven, dan kost dit tijd.

Over tijd gesproken, in de goede oude tijd van onze groot- en overgrootouders was het fenomeen van welvaartsovergewicht onbekend. Alle calorieën werden meteen verbrand door de lichamelijke arbeid die werd verricht. Een hele dag de was doen en geknield de vloeren boenen, of de noeste arbeid op het veld of in de fabriek maakt een uurtje fitness in de sportzaal overbodig. Uiteraard is de behoefte aan voedingsstoffen, en dan met name aan vetten, mee gewijzigd. Voor het uitoefenen van zware fysieke arbeid heeft het lichaam meer vetten en suikers nodig dan bij een kantoorbaan. Zwangere vrouwen, chronisch zieken en bejaarden dienen hun voedingspatroon aan te passen aan hun persoonlijke omstandigheden en moeten beslist niet gaan lijnen vanuit een slankheidsideaal.

Deze bijdrage zou onvolledig zijn zonder de onmiskenbare invloed van de modewereld op dat slankheidsideaal aan te halen. Ieder normaal denkend mens fronst de wenkbrauwen bij het zien van de 'uitgehongerde' modellen die dezer dagen over de catwalk lopen, onder de noemer 'mooi'. Daar wil ik verder geen woorden aan vuil maken, want dit artikel handelt over wat 'gezond' is.

Van zodra het duidelijk is, dat de problemen zich situeren op een ander vlak dan dat van de voeding zelf gaan we verder op onderzoek. We horen tegenwoordig alleen maar dat suiker per definitie slecht, en dus schadelijk is, want je wordt er dik van en je krijgt er suikerziekte van. Maar het is precies omdat de pancreas niet goed werkt, dat hij de suikers verkeerd opslaat. Je moet dus niet zozeer de suiker verbieden als wel de patiënt genezen van zijn suikerziekte. Wat doet het lichaam met het genuttigde voedsel? Hoe is het met de spijsvertering gesteld? Werkt de schildklier naar behoren? Is er suikerziekte in de familie of is er al geruime tijd sprake van hormonale schommelingen? Gaat het om reservevet of wordt er vocht vastgehouden? Zijn er veel spanningen, is het emotie (vr)eten? Zijn er grote veranderingen geweest in het leven van de betrokkene? Is hij/zij gestopt met roken? Gestopt met sporten? Of had hij/zij de voorbije periode veel verdriet? Het hoort er allemaal bij, vooral wanneer het probleem meer is dan gewoon iets te veel eten en snoepen, omdat het zo lekker smaakt. Pas van zodra deze vragen beantwoord zijn, kan een juiste aanpak worden opgestart.

Complexiteit

Als de woorden ‘spanningen’ of ‘verdriet’ vallen, dan denken we ook aan mentale problemen, zoals minderwaardigheidsgevoelens en teleurstelling op het relationele vlak. Soms is iemand niet te dik, maar voelt hij of zij zich te zwaar en dit maakt de zaak onnodig gecompliceerd. Professionele hulp kan hier gewenst zijn en in bepaalde gevallen kan een (klassiek) homeopaat eveneens uitkomst bieden.

Onder leiding van een ervaren therapeut moet er uiteindelijk blijvend resultaat komen, met het oog op een betere gezondheid. Sterker nog, dankzij een goede begeleiding zal je je steeds beter gaan voelen, met een groeiend inzicht in jezelf. Je zult leren begrijpen wat je voordien fout hebt gedaan. Gaandeweg komt het gevoel van eigenwaarde in harmonie met wie je in wezen bent, en je gewicht hoort daar bij.

Er zijn dus twee mogelijkheden, die allebei goed zijn als jij jezelf er goed bij voelt:

A) Je verliest gewicht door middel van een kortdurend dieet en voelt je daar goed bij.

B) Je accepteert je (over)gewicht, omdat je je er goed bij voelt en vooral omdat het je gezondheid niet in de weg staat.

Maar als je 'VREETBUIEN' hebt, dan voel je je sowieso niet goed en in dat geval vervallen A en B en wordt het misschien optie C. De meeste vrouwen kennen het wel, die trek naar meer eten in de dagen voor de menstruatieperiode, die dan ook zo weer afneemt van zodra het bloeden begint. Daar is niks mis mee, het lichaam heeft gewoon even de behoefte aan wat extra‘s, en dat mag. Maar, wat als die behoefte blijft, of alleen maar erger wordt, waardoor je bijna niets meer in huis durft halen, omdat het in één keer naar binnen wordt gewerkt? Dan heb je waarschijnlijk last van een te snel wisselend suikergehalte in je bloed. Allerlei fysische en psychische klachten kunnen hiervan het gevolg zijn.

Beweging 

Hormonale schommelingen kunnen je behoorlijk uit evenwicht brengen, maar het wordt meteen een heel ander verhaal als je alles naar binnen werkt wat enigszins eetbaar is, waarbij je nauwelijks verzadigd raakt en waar je kotsmisselijk van wordt. Je haat het gezicht in de spiegel dat je aanstaart en de enige manier om hiermee komaf te maken, is je vinger in je keel stoppen... . Hierna begint het hele proces weer van voor af aan, en uiteindelijk bestaat het risico dat het slecht met je afloopt als er niet tijdig wordt ingegrepen. Dit heeft natuurlijk niets meer te maken met een paar kilo’s te veel. Hier hebben we met een extreme situatie te maken. Er bestaan homeopathische middelen die in dergelijke gevallen hun nut hebben bewezen. Deze preparaten bezitten een regulerende werking op de hypothalamus en de hypofyse. Dit kost tijd en moeite, maar het is zonder meer het proberen waard. Met behulp van de juiste medicatie, een persoonlijk aangepast dieet en voldoende beweging is het een haalbare zaak om opnieuw dat gezonde evenwicht te vinden. Bij afslanken hoort bewegen, want tijdens dat bewegen moet het lichaam immers zijn reservevetten aanspreken, letterlijk opbranden. Dat kan alleen als je extra energie verbruikt, want pas dan worden de reserves aangewend. Heb je een zittend beroep, dan kan je tijdens je vrije tijd gaan wandelen,fietsen, zwemmen, enz. Daarmee hoef je zeker niet te overdrijven, het gaat er enkel om dat je je lichaam stimuleert, net voldoende om die reserves aan te spreken. Om af te slanken, volstaat het om op geregelde tijdstippen te bewegen; competitie is hiervoor echt niet nodig.

Vocht vasthouden

Het is een foute gedachte dat, wanneer iemand vocht vasthoudt, hij of zij weinig mag drinken. De nieren moeten gestimuleerd worden, de darmen moeten voldoende vocht kunnen opnemen om de ontlasting soepel te houden en te zorgen dat er zoveel mogelijk afvalstoffen uit het lichaam verwijderd worden. Dit alles is noodzakelijk om doeltreffend en gezond af te slanken. Meer nog, het vormt de basis om te kunnen afslanken: zorgen voor een goede darm- en nierfunctie. Voldoende vocht innemen, is bijgevolg de boodschap. Drink je voldoende, maar plas je te weinig, moet je persen om de stoelgang eruit te krijgen of komt er gewoon bijna niets uit, en transpireer je bovendien niet overmatig, dan spelen er andere factoren. Ga met je probleem naar een arts, die vervolgens de juiste oorzaak van het euvel kan opsporen. Het is een vaststaand feit, dat de gemiddelde mens te weinig water drinkt, terwijl het eigenlijk een kwestie is van training en gewoonte. Al doende, leert het lichaam ernaar te ‘vragen’. Bovendien is het de eenvoudigste en goedkoopste antiverouderingsremedie die we kennen, zowel inwendig als uitwendig. Hier kan geen dure antirimpelcrème mee wedijveren. Botox doet in mijn verhaal niet mee.

Voedselallergie

Wanneer je behoorlijk in gewicht toeneemt, zonder overmatig te eten en zonder aanwijsbare oorzaak, dan is de kans groot dat je voor bepaalde voedingsstoffen allergisch bent. De homeopaat kan je helpen hiervan te genezen door samen met jou te ontdekken om welke voedingsstoffen het gaat. Met behulp van het gepaste homeopathisch middel kan het lichaam als het ware gedwongen worden om normaal te reageren in plaats van allergisch te 'overreageren'. Van dergelijke voedingsmiddelen kan eventueel een homeopathische bereiding gemaakt worden die de allergische reactie opheft.


Het dieet

Als er voor een dieet wordt geopteerd, omdat er een duidelijk overgewicht is, of ter ondersteuning bij suikerverslaving, of zelfs ter ontlasting van hart en bloedvaten, moet er altijd rekening worden gehouden met de persoon in kwestie. Een individuele benadering is een must, want het heeft totaal geen zin om iemand een dieet op te dringen dat toch niet kan worden nageleefd. Als iemand absoluut geen vlees of vis lust, zal een dieet gebaseerd op eiwitten en vetten weinig uithalen. Eten, en zelfs diëten, moet een plezierige bezigheid blijven, anders werkt het averechts.

Het Atkinsdieet en het aanverwante Montiac-dieet zijn hierop gebaseerd, al biedt het laatste wel wat meer variatie. Indien zorgvuldig nageleefd, is er altijd een duidelijk resultaat, zelfs op vrij korte termijn. Bij deze methodes worden de voedingsmiddelen in twee groepen opgedeeld: de koolhydraten enerzijds, de vetten en de eiwitten anderzijds. Door uitsluitend eiwitten en vetten te nuttigen, krijgt het lichaam een tekort aan koolhydraten (suikers), die instaan voor het leveren van energie. Wat nu als het lichaam die niet krijgt toegediend? In dat geval zal het lichaam zijn reserves aanspreken, met gewichtsverlies tot gevolg. Zondig je dan toch eens een dag, dan is alle moeite tevergeefs, want het lichaam neemt onmiddellijk de koolhydraten uit je voeding op, en de reserves blijven weer onaangeroerd.

Wees niet bang voor een tekort aan koolhydraten, want ook al ben je nog zo strikt op dieet, je krijgt altijd nog de basisbehoefte aan koolhydraten en suikers binnen. Een tekort, dat eventueel schadelijk zou kunnen zijn voor het lichaam, is daardoor uitgesloten. Een variant op dit dieet, om op je streefgewicht te blijven, is dat je toch een beperkte hoeveelheid koolhydraten en suikers kunt innemen. Als je dit verstandig hanteert, zal je niet opnieuw in gewicht toenemen en is het dieet heel makkelijk vol te houden.

Verder moet je vooral niet paniekerig doen over te veel vetten en een dreigende verhoging van het cholesterolgehalte. Aangeboren afwijkingen, zoals een hoog cholesterolgehalte, kan je niet aanpakken met behulp van een dieet; die moeten via een andere invalshoek genezen worden.

Uitgebreide informatie over dieetvormen die uitgaan van de scheiding van de verschillende groepen van voedingsstoffen is te verkrijgen in boeken die daaraan gewijd zijn. Diëten mag nooit te lang duren, maar een evenwichtig dieet kan uiteindelijk een levenswijze worden waarbij je leert anders met voedingsproducten om te gaan. Aan de hand van de koolhydratenlijst weet je precies wat je binnen krijgt. Lees in de winkel de productinformatie op de verpakking, want de hoeveelheden koolhydraten, suikers, vetten en vervangende zoetstoffen worden verplicht vermeld. Voor verdere inlichtingen of begeleiding kan je natuurlijk altijd terecht bij een diëtiste of een therapeut.


Bovenstaande tekst is de verkorte versie van het artikel 'Verstandig afslanken' uit het magazine Para-Astro editie maart 2014.

Auteur: Lotte Ruiter

Volg ons op:

Dé referentie voor astrologie en well-being in de Benelux

Para-Astro magazine wordt mede mogelijk gemaakt door:

  • E. Vanooteghem
  • Pejman Foroudi
  • Ingrid Terryn
  • Isabelle Lambrecht
  • Yves Polet
  • Ana Magdalena
  • Mireille Devos

Happiness is not the absence of problems, it's the ability to deal with them.

Steve Maraboli