Welkom
  • Dé referentie voor lifestyle & spiritualiteit in B & NL
  • Al jouw spirituele snuisterijen vind je bij Para-Astro
  • Al 30 jaar een vaste waarde inzake spirituele diensten
  • Bezoek ons op de Spirituele Expo's
  • Nood aan advies? Bel, mail of chat via de astrolijn

Gratis artikels

Hoe te ontspannen?

Iedereen lijkt het eens met de stelling dat het moderne leven te jachtig en stress-verwekkend is. Als individu kan je bar weinig aan de maatschappij veranderen. Wel kan je in je eigen leven streven naar meer ontspanning. Maar hoe dan?

Lifestyle foto: hoe te ontspannen?

De site Mens en Gezondheid legt uit dat spanning twee bronnen kent, te weten een bewuste en onbewuste vorm. Vormen van bewuste spanning zijn tijdelijk lastig, maar vervliegen ook vrij snel weer. Voorbeelden zijn een zeurende klant op werk, een jengelend kind of te laat dreigen te komen op werk en dan ook nog eens in een file belanden. Vervelend, maar overkomelijk. Uiteindelijk lossen die situaties zichzelf wel op.

Fnuikender zijn vormen van onbewuste spanning. Ook daar kunnen concrete situaties aan de basis van liggen, maar het gaat dan meer op jouw reacties daarop. Als je bijvoorbeeld weer eens in de file staat te wachten, kan je denken: “verdorie, dit overkomt mij telkens, waarom zit het nou nooit eens mee!”

Maar je zou ook de radio wat harder kunnen zetten, een potje drummen op het stuur en alvast nadenken over wat je vanavond voor lekkers gaat eten. Onbewuste spanning wordt kortom veroorzaakt door je manier van voelen en denken, en die heb je nu eenmaal wat minder makkelijk onder controle.

ontspannen-web2

https://www.flickr.com/photos/banspy/3887914439/

Eigenlijk is de bron van stress heel eenvoudig te benoemen: het is een gebrek aan plezier. Een voor de hand liggende suggestie om plezier te maken is spelletjes spelen. Bijvoorbeeld op internet, via het aanbod van Casino Meesters. De relatie tussen jezelf verliezen in een spelletjeswereld en ontspannen is klip en klaar. De site Mens en Samenleving vat het samen: “We doen iets wat we leuk vinden en waar we een uitdaging in zien en wat totaal niets te maken heeft met ons normale werk. Dit is ontspannend en geregeld ontspannen gaat stress tegen.”

De site VegaNuts geeft spelletjes ook een prominente plek in zijn lijstje met medicijnen tegen stress. Andere suggesties: “muziek luisteren, sporten, lezen, mediteren. Het klinkt heel cliché, maar het werkt wel echt”. Een andere tip is om het aantal taken op je bordje te verminderen. Oftewel, breng focus aan en rond de taak af voordat je doorgaat naar de volgende. Dat vermindert het gevoel, dat je wordt overweldigd door de hoeveelheid werk en verplichtingen.

ontspannen-web3

https://www.flickr.com/photos/stgeorgesschool/3261089793/

Daarnaast kan je psychologische hulp inroepen, maar als je die stap nog wat te groot vindt, zijn er een paar simpele thuisoefeningen beschikbaar. De site Medische Psychologie somt ze op: ademhalingsoefening, suggestieve ontspanningsoefening, spierontspanningsoefening en progressieve relaxatie. Heb je een voorbeeld nodig, dan kan je instructies bekijken op YouTube. De site De Psycholoog biedt hier een audio-oefening aan van tien minuten. En hier is een video:

De boodschap zal inmiddels duidelijk zijn. Ten overvloede vermelden we ook nog het lijstje van de site Pure Health Coaching: Plan me-time in, kies voor jezelf, zorg voor structu, eet gezond, beweeg en slaap genoeg. Met andere woorden: wees zuinig op jezelf!


Volg ons op:

Maandblad voor spiritualiteit & lifestyle

Dé referentie voor astrologie en well-being in de Benelux

Para-Astro magazine wordt mede mogelijk gemaakt door:

  • E. Vanooteghem
  • Marie Heslenfeld
  • Ingrid Terryn
  • Isabelle Lambrecht
  • Yves Polet
  • Mireille Devos
  • Mena
  • Annemie

Nothing glows brighter than the heart awakened to the light of love that lives within it.

Guy Finley